header 2018 def

17 oktober: Het samenvoegen van huishoudens

Mijn partner en ik zijn al 35 jaar samen, we kennen elkaar al vanaf de middelbare school. Onze twee studentenkamers werden een klein flatje en daarna een flinke eengezinswoning. Voor ons was het samenvoegen van spullen een makkie, want we hadden niet veel om mee te beginnen.  

Voor mensen die wat later bij elkaar komen, en al een heel huishouden op poten hadden gezet, is het wel een flinke klus om alles uit te zoeken en vooral beslissingen te nemen wie wat inbrengt. Dus heb je plannen om huishoudens samen te voegen, met een nieuwe partner of een huisgenoot om de woonkosten te drukken, doe dan je voordeel met dit artikel: 

https://nl.wikihow.com/Twee-huishoudens-samenvoegen 

16 oktober: Kleiner gaan wonen 

Meerdere mensen vroegen om praktische tips over dit onderwerp. Er zijn boekenplanken vol over te schrijven, zo veel te vertellen over de praktische kanten, de emotionele kant, de voor- en nadelen, en wat je mee moet nemen. Dus jee, hoe maak ik hier een hapklare tekst van voor vandaag? Ik geef je een aantal ideeën waar je nu of straks al mee aan de slag kunt. 

  1. Als je nog niet weet wanneer je kleiner gaat wonen, of hoe je toekomstige woonplek eruit zal zien, is het een beetje koffiedikkijken. Je kunt in elk geval beginnen met je spullen kritisch te bekijken. Wat zou zonder meer mee moeten? Wat is nodig, dierbaar, onmisbaar? Maar ook: wat zou in geen geval meer mee gaan, heb je nu al tijden niet gebruikt, staat je nu al in de weg. Kun je dat nu al laten gaan? Waarom zou je het bewaren en niet gebruiken, als je toch niet van plan bent het straks mee te nemen? Welke dingen gebruik je nu nog wel, maar straks niet meer? Bedenk daar nu vast een bestemming voor, dat scheelt straks een hoop gedoe. Maak een schrift of een computerbestand waar je dit soort informatie in schrijft. 
  1. Weet je al wel meer van planning en locatie: maak een plattegrond en knip de meubels die mee moeten op schaal uit. Past het allemaal wel? Wat moet anders? Wat móet mee, wat mág mee? Doneer nu vast wat je niet mee gaat nemen. Beter nu een half jaar in een wat kaler huis zitten, dan op het laatste moment nog van alles moeten regelen om van je overtollige huisraad af te komen. 
  1. Wees kritisch. Natuurlijk gaan je dierbare spullen mee, maar die stukken hout in de schuur om “ooit” nog iets mee te repareren... ech nie!  

Een mooi (Engelstalig) boekje hierover is “Don’t toss my memories in the trash” van Vickie Dellaquila. Praktische tips en herkenbare voorbeelden maken het een goed leesbaar en bruikbaar boekje. Ik ben er zelf al mee aan de slag gegaan. 

15 oktober: Kleding opruimen en wegdoen 

Heb je even? Ik heb wel een verhaal te vertellen hierover. Járen geleden heb ik een kleur- en stijladvies ingewonnen bij imago-consulent Bertine. Ik was onzeker over mijn stijl, mijn maat, kon niks leuks vinden, kwam geregeld met de verkeerde dingen thuis. Ná dat gesprek, met mijn eigen kleurenwaaier en een heus stijlboek, had ik minder last van miskopen. Missie geslaagd, zou je denken. 

Maar de jaren gingen voorbij, ik greep uit gewoonte (en als vermomming) vaker en vaker naar zwart en donkere kleuren (want niet gelukkig met mijn maat en toch nog niet in staat mijn eigen stijl te vinden) en had het idee dat de kleurenwaaier eigenlijk niet meer paste bij wat ik zélf mooier bij mezelf vond staan. Ik wilde wat zachtere tinten, meer vergrijsd, en kleding met een alternatieve, speelse uitstraling. 

Een nieuw gesprek volgde, dit keer met consulent Astrid. Niet omdat ik niet tevreden was Bertine, maar simpelweg omdat zij dit werk niet meer op deze manier doet.  En ja, omdat ik ouder was geworden, mijn haren grijzer, mijn huid wat veranderd, had ik inderdaad een andere kleurenwaaier nodig. Nog steeds zomertype, maar van contrasterend naar koel (of zoiets, sorry Astrid 😉) 

Maar los van die kleuren: ik was vooral zoekend naar een eigen stijl. Greep te vaak naar wat er toevallig voorhanden was in mijn maat, dan dat ik echt dingen in mijn kast had hangen waar ik gelukkig van werd. 

Kort en goed: consulente Astrid liet me eerst eens heel goed nadenken over wat ik wilde uitstralen.  

Wie ben ik privé en wie ben ik in mijn werk? Zit daar veel verschil in? Welke kwaliteiten heb ik, en wat moet mijn kleding dus ook uitstralen? Als ik een zakelijke presentatie geef, bijvoorbeeld een training over hoarding, moet ik daar dan in een mantelpakje staan (oh help NEEEE), of mag het allemaal wat losser en meer benaderbaar en spontaan? Welk soort stoffen past bij mij? Welke andere waarden hecht ik aan kleding? Denk hierbij aan milieu en arbeidsomstandigheden. Wat betekent dat voor de winkels waar ik mijn kleding koop? 
Kortom: een hele waslijst aan vragen waar ik mijn kledingkast samen met Astrid aan onderworpen heb. 

En oh help, wat ging er ineens een wereld voor me open. Ik had niet superveel kleding, twee lades en één kastdeur en dan twee dozen met seizoenskleding. Valt best mee he? Maar evengoed ging er uit die kast maar liefst anderhalve wasmand zonder pardon weg. Er gaat e.e.a. naar Dress for Success (ik blijf dit promoten, want dit is echt een supergoed initiatief), sommige dingen drop ik bij de kringloop, en twee dingen wil ik nog proberen te verkopen. We hebben combinaties uitgeprobeerd, die ik alleen nóóit bedacht zou hebben, waardoor ik ineens met minder kleding veel meer kan doen. 

Daarnaast heb ik van Astrid een lijst met tips voor stijl en optische effecten gekregen, maar ook adresjes voor bepaalde kleding en kijkt ze af en toe via Whatsapp mee als ik in een kledingzaak sta en niet zeker weet of iets me staat (fotootje maken, en binnen een paar minuten een duim omhoog of omlaag, ideaal!).  

Kleding is niet alleen iets wat je aandoet. Het is wat je wilt uitstralen wie JIJ bent en wat jij belangrijk vindt. Heb je de middelen, dan zou ik je aanraden een keer een afspraak te maken met een kleur- en stijlstylist. Het klinkt misschien decadent, maar het is op de lange termijn geld- en bespaart een hoop frustratie. 

Dus...wat ga jij vandaag doen? Kijk nog eens terug naar de cursieve tekst. En kijk nu eens in je kledingkast. En laat ons eens weten wat je bevindingen en resultaten zijn. 

14 oktober: Studieboeken en aantekeningen 

 

Deze opdracht is al vaker langsgekomen bij D’ruitdaging, maar blijkbaar willen jullie “nóg een keer, nóg een keer!” Prima, daar gaat ie dan. 

Waarom houd je studieboeken? Omdat ze nog relevant zijn en omdat je ze nog gebruikt. Prima, lekker laten staan die boeken. Vraag je af of je je aantekeningen nog echt nodig hebt, zeker als het om een studie van langer dan 5 jaar geleden gaat.  

Bewaar je je boeken alleen omdat ze een prettige herinnering vormen of omdat ze je het gevoel geven dat je iets hebt bereikt, vraag je dan serieus af of je daar die boeken voor nodig hebt. Heb je je diploma of certificaat gehaald? Dát is het bewijs dat je je de stof eigen hebt gemaakt. Heb je voortijdig afgehaakt en ben je niet van plan opnieuw te starten? Maken die boeken je dan nu nog gelukkig? Geef ze weg, verkoop ze, breng ze naar een kringloopwinkel, maar doe er afstand van en ga verder met je leven. 

Bedenk: heel veel informatie in die boeken is verouderd. Nieuwe informatie is te vinden op internet óf in een nieuwe uitgave van die boeken. Heb je de informatie echt nog/weer nodig, dan is er heus wel aan te komen. 

13 oktober: Eten weggooien.

 

Eten weggooien, wie doet het niet? We koken per ongeluk te veel, het resultaat viel tegen, we waren vergeten dat we nog een bos wortels in de groente-lade hadden liggen... Of we denken dat iets niet meer goed is, omdat de houdbaarheidsdatum is verstreken. Zonde van je geld, zonde van de grondstoffen en zonde voor het milieu. Want al dat eten is verbouwd, geoogst, verpakt en vervoerd met behulp van hulpbronnen die ten dele eindig zijn. Een van mijn flatgenoten tijdens mijn studie is Toine Timmermans van de Universiteit Wageningen. Hij maakt zich al jaren sterk voor zuiniger omgaan met onze voedselbronnen. Vandaag een rijtje tips en een paar artikelen van deze bevlogen wetenschapper.  

 

6 praktische tips van Toine Timmermans om thuis voedselverspilling te voorkomen 

  • Plan beter. Dus controleer je voorraad voor je boodschappen doet en maak een boodschappenlijstje.  
  • Kook op maat, dus weeg je pasta of rijst af met een maatbeker of een weegschaal voordat je het gaat koken.  
  • Eet je restjes op. Er zijn genoeg redenen om geen voedsel weg te gooien. Dus heb je restjes, consumeer ze dan ook.  
  • Wees niet te krampachtig met de T.H.T.-datum, maar gebruik je zintuigen. De meeste producten met een verstreken THT-datum kunnen vaak nog dagen na de datum veilig worden geconsumeerd. Door te kijken, ruiken en proeven kan de kwaliteit van het product worden beoordeeld. Producten met een TGT-datum kunnen na de datum niet meer veilig worden geconsumeerd. 
  •  Deel je koelkast goed in. Warme lucht stijgt op, ook in de koelkast. Zorg daarom dat groenten en vlees altijd onderin liggen, dat zorgt ervoor dat het langer houdbaar blijft. Stel de koelkast in op vier graden, dat kan de houdbaarheid van sommige producten met een week verlengen. Dreigt je vlees toch over de datum te raken? Vries het dan in. Zelfs wanneer je het op de uiterste houdbaarheidsdatum in de vriezer legt, kun je het makkelijk nog drie maanden bewaren. 
  • Bewaar eten op de juiste plek. Tomaten zijn langer houdbaar buiten de koelkast, appels juist ín de koelkast. Check voor bewaaradviezen de Ja-Nee Koelkaststicker of de online Bewaarwijzer

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2270541-we-gooien-jaarlijks-een-rij-vrachtwagens-van-hier-tot-spanje-vol-voedsel-weg.html 

https://www.trouw.nl/cultuur-media/toine-timmermans-ik-droom-van-een-voedselketen-die-precies-produceert-wat-we-nodig-hebben~b12887c3/