header 2018 def
doneer
 
 

Zondag 31 oktober

We zijn alweer aangeland bij de allerlaatste dag van D’ruitdaging 2021. De tijd vliegt!

Vandaag geen concrete opdracht, maar een laatste beetje filosofie. Ik begon deze maand, met het nogmaals benadrukken van de regels van dit spelletje. Weet je ze nog, of moet je teruglezen? De belangrijkste is: “niks moet”. Er moet namelijk al zoveel. We hebben onze agenda vaak al zo vol zitten, en dat doen we zelf. We willen leuke mensen zijn voor de dierbaren in onze omgeving. We willen goede werknemers zijn, gezond blijven, sportief zijn, cultureel bijblijven, het nieuws volgen, en ach ja, het huishouden lummelt een beetje achterin de rij ook nog mee.

Ik zou graag zien dat je de lat een beetje laag houdt. Niets is vervelender dan een lijstje maken met dingen om te doen, en er elke dag achter komen dat je het niet gehaald hebt. En van wie moeten we dat dan allemaal?

Zelf kan ik er ook wat van hoor! Ik pak dingen ook vaak zelf op, nog voor iemand anders de kans heeft gekregen het aan te bieden of te doen. Ik heb óók te lang taken toegevoegd aan mijn lijstje zonder er dingen af te halen. Dat leidde er eerder deze maand toe dat ik een collega gevraagd heb om eens mee te kijken naar mijn agenda en mijn takenpakket, om te zien waar het wel wat minder kan of wat ik gewoon kan wegstrepen. Ik weet het natuurlijk wel, maar soms zoek je gewoon even bevestiging van je eigen ideeën.

Dus lieve mensen, lieve deelnemers aan D’ruitdaging: neem liever drie kleine stapjes dan één heel grote. Leg de lat zo laag dat je er ook wel eens overheen kunt stappen (of zoals iemand zei: leg hem zó hoog dat je er gewoon onderdoor loopt ).

Heeft D’ruitdaging je dit jaar op ideeën gebracht: kies er dan 2 of 3 waar je de komende tijd mee aan de slag wilt. Niet alle 31. Alsjeblieft niet zeg! En zelfs als je gezegend bent met een onuitputtelijke energie en een bruisende gezondheid: je mag ook gerust in de zon gaan zitten met een kop thee, en kijken naar de vlinders of de wolken. Je hoeft niet altijd bezig te zijn. Genieten en ontspannen zijn óók werkwoorden.

Tot slot:

Dank je wel voor je reacties en voor je ideeën. Daarmee heb je me heel blij gemaakt deze maand. De donaties die zijn binnengekomen, waren hartverwarmend, ik dank je er heel hartelijk voor als je mij op die manier hebt verrast.

Heb ik je met D'ruitdaging geïnspireerd deze maand en wil je dat ook nog laten blijken in een (vrijwillige!) donatie? Die is van harte welkom. Je vindt de donatieknop hier: https://yourganize.nl/doneren Let op: je moet hierbij wel alle stappen doorlopen, anders komt de donatie niet aan. Dat is jammer genoeg een paar keer gebeurd deze maand. Twijfel je of het gelukt is, kijk dan even op je rekening.


Warme groet


Hilde

 

Zaterdag 30 oktober: wat geeft jou energie of rust, net wat je nodig hebt?

Maak jij ook bewust tijd voor dingen die je plezierig vindt? Een hobby, op stap met vrienden, iets nieuws leren? Zelf pakte ik in de afgelopen rare periode een nieuwe hobby op, en blies een andere nieuw leven in. De nieuwe hobby was het leren van een nieuwe taal met Duolingo, een online taal-programma. Het is voor mij gemakkelijk om elke dag een paar minuten te besteden aan Scottish Gaelic, omdat de lesjes heel kort zijn, en ik de app ook op mijn telefoon heb gezet, zodat ik altijd en overal als ik moet wachten, iets zou kunnen doen. De hobby die ik nieuw leven in blies, is quilten. Dat

doe ik al ruim 26 jaar, maar ik heb niet altijd de gelegenheid om achter de naaimachine te gaan zitten. Ik startte dus met een paar nieuwe projecten (ja, ik heb altijd meer quilts tegelijk onder handen!), en vulde mijn blikken trommeltje met voorgesneden lapjes, naalden en spelden, garen en een draad-insteker met een mesje. Dat trommeltje past in elke handtas, of het ligt gewoon in de woonkamer op tafel. Met de voorbereidingen die ik tref, kan ik ook direct aan de slag, zonder eerst van alles tevoorschijn te hoeven halen. Kleine stapjes dus, die me ergens brengen.

Welke prettige bezigheid zou jij vaker willen doen? Hoe en waar kun je er vaker tijd voor nemen? En hoe kun je het jezelf zó gemakkelijk maken, dat je binnen een paar minuten bezig kunt zijn? Als je dat regelt, zul je zien dat je er ook eerder de tijd voor neemt. En dat draagt weer bij aan ontspanning en plezier in je leven. En dáár was deze laatste week van D’ruitdaging voor bedoeld!

En zoals elke dag: ik ben benieuwd wat je ideeën zijn!

Vrijdag 29 oktober: pay it forward

Vandaag ga je niets voor jezelf doen, maar voor een ander. Er is een mooie film die “Pay it forward” heet. Je zou het letterlijk kunnen vertalen met “betaal het verder” of “geef het door aan een ander”. De kern van de film is, dat als iemand een keer iets fijns voor je doet of je ergens mee helpt, zijn of haar beloning eruit bestaat dat jij een ánder een keer helpt als dat nodig is.

We hoeven natuurlijk niet te wachten tot iemand iets voor óns doet, we kunnen vandaag beginnen met een spontane actie voor iemand in onze kring. Het hoeft niet iets groots te zijn, en je moet het ook niet doen om een beloning te krijgen of om iemand te pressen om mee te doen met “pay it forward”. Maar gewoon, omdat het een goed gevoel geeft, omdat het goed is voor je karma, omdat het fijn is om iemand met een klusje of een gebaar vooruit te helpen. Het kan zelfs zoiets kleins zijn als iemand voorrang geven in het verkeer, terwijl jij het hebt. Of een boodschapje halen voor een zieke buurvrouw. Wie kun jij vandaag een handje helpen?

Donderdag 28 oktober: Een gewoonte is geen dwangbuis, het is een steuntje in de rug

Als ik het met cliënten of cursisten wel eens heb over het invoeren van vaste gewoontes, kijken ze me soms glazig, en soms met onverholen afkeer aan. Jakkes, een vaste gewoonte, wat moet je daar nou mee? Maar als ik dan voorbeelden geef van gewoontes die je leven juist gemakkelijker maken, die ervoor zorgen dat je op een moment dat je al druk bent, meer rust ervaart, dan zie ik een sprankje interesse.

Denk bijvoorbeeld aan wekelijks agenda-overleg. Aan het ’s avonds klaarleggen van kleding voor de dag erna. Aan het leegmaken en schoonmaken van je aanrecht voor je naar bed gaat (of direct na het eten), zodat je ’s morgens in een frisse schone keuken komt. Aan het plannen van een week- of maandmenu, zodat boodschappen doen en bedenken wat je gaat koken minder tijd vreet.

Wat zou jij vanaf vandaag kunnen invoeren, zodat je morgen iets meer gemak en rust ervaart?

Denk er wel aan dat het aanleren van een nieuwe gewoonte tijd kost. Het varieert tussen de 20 en 45 dagen voor een nieuwe gewoonte echt ingesleten is, en dan moet je het wel dagelijks doen. In het begin moet je daarom misschien een herinnering in je telefoon zetten, of een briefje opplakken op een plek waar je het dagelijks ziet.

Wat ga jij proberen te veranderen?

Woensdag 27 oktober: blijven leren

Vorige week hebben we afstand gedaan van oude dromen die niet uitkwamen, om wat voor reden dan ook. Deze week gaan we kijken wat je echt wilt doen.

Wat heb je altijd al willen leren, en waar heb je nu tijd voor? Waar bieden ze die cursus of training aan? Het hoeft niet altijd bakken met geld te kosten. Zo schreef ik me deze zomer in voor een cursus aquarelleren. Een cursus van 6 weken, met héél veel lessen die onbeperkt beschikbaar blijven, voor een paar tientjes, op internet. Zo zijn er ook cursussen op volksuniversiteiten, in buurthuizen, en zoals ik al zei op internet.

Gebruik mijn motto maar vandaag: Be afraid, and do it anyway!

Waar ga jij energie in steken?