header 2018 def

30 oktober: Het duwtje in de rug 

We zijn bijna aan het einde van D’ruitdaging 2019. Misschien heb je deze maand flinke stappen kunnen zetten in je huis. En misschien vond je het nog best moeilijk om op te starten en heb je een duwtje in de rug nodig.

Dat kan op meerdere manieren: 

  1. Prik een vast moment in de week of per dag waar je met je opruim-uitdaging aan de slag gaat. Wanneer heb je de meeste tijd, zin en energie? Maak daar gebruik van.  
  2. Je hoeft niet te wachten op “zin”. Zin kun je maken, zei mijn moeder vroeger al, en hoewel ik het tóen een stomme uitspraak vond, had ze stiekem wel gelijk. Ook al begin je met een lang gezicht, als je eenmaal bezig bent, gaat het vaak gemakkelijker en sneller dan je denkt. Controleer jezelf maar eens met een stopwatch. Als je denkt dat je minstens een half uur nodig hebt om je aanrecht leeg te maken bijvoorbeeld, zul je zien dat je vaak veel sneller klaar bent. Dat zorgt ervoor dat je ánders naar klussen gaat kijken. 
  3. Maak een afspraak met een vriend(in) als iemand aan wie je verantwoording af legt. Stuur een berichtje met “ik ga nu beginnen met...” En stuur dan een fotootje of een berichtje als je klaar bent. Dat kan ook via skype, al moet je dan weer oppassen dat je niet te lang blijft kletsen. 
  4. Zet een kookwekker op een kwartier. Ga aan de slag en probeer de klus af te hebben voor de pieper gaat. Maak de klussen klein en “te doen”. Ben je nog niet halverwege als de pieper gaat, dan heb je nog te grote klussen.  
  5. Zet de kookwekker nóg een keer op een kwartier 😉 
  6. Zet muziek op en spreek met jezelf af dat je een hele cd, of minstens 3,4,5 nummers bezig blijft met die ene klus. Een soort stoelendans. Gebruik prettige muziek met een lekkere beat. Dat brengt je vanzelf in een goede stemming en flow. 
  7. Werk, als dat kan, samen met anderen in je huis. Met een partner of met kinderen. Samen een kwartiertje of half uurtje aan de slag werkt motiverend! En iedereen is verantwoordelijk voor hoe het huis eruitziet tenslotte dus dan mag je ook van iedereen een bijdrage verlangen. Woon je alleen, dan kun je misschien eens een vriendin vragen om erbij te zijn als je met een lastige klus aan de gang moet. Daarna drink je gezellig samen een pot thee leeg. 
  8. Beloon jezelf na afloop. Dat kan met een kop koffie, met even een paar bladzijden lezen in een boek, met een kwartiertje wandelen of in de zon zitten, of zelfs met een paar centen in een spaarpot stoppen. Zo heb ik zelf ooit een naaimachine bij elkaar gespaard. 

Heb jij nog andere ideeën hoe je jezelf kunt aansporen tot actie? Ik hoor ze graag van je! 

Succes! 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen