header 2018 def

Onlangs ben ik bij een cliënt aan de slag gegaan met oude administratie. Loonstrookjes uit de jaren 70 en 80, oude bankafschriften, verzekeringspolissen uit de jaren stilletjes…wat doe je ermee? Het is een vraag die vaak gesteld wordt. Bij de cliënt overheerst dan vooral de angst dat er iets weggegooid wordt dan nog eens nodig is. Dat is zelden het geval. In het geval van mijn cliënt hebben we radicale stappen gezet: belastingpapieren en loonpapieren vanaf 2015 mochten blijven, van de rest bewaarden we alleen de lopende zaken en wat papieren met sentimentele waarde. We moesten wel élk envelopje en mapje openen, want hier en daar zaten nog een paar papieren gulden-biljetten tussen.

Vuistregel is: papieren die je maar eens in je leven krijgt, moet je bewaren. Denk aan inentingsbewijzen, notariële aktes, geboortebewijzen etc. Van andere papieren (verzekeringen bijvoorbeeld) krijg je elk jaar een nieuw exemplaar. Bewaar het laatste exemplaar, de voorgaande zijn niets meer waard. Rekeningen die maandelijks binnenkomen, zoals telefoon of nutsbedrijf kun je na betaling gewoon wegdoen. Rekeningafschriften (als je die nog per post krijgt), kun je na vijf jaar ook gerust wegdoen. Of eerder, omdat je tegenwoordig bijna alles online kunt terugvinden.

Let wel op: alles waar je BSN op staat, of vertrouwelijke informatie bevat, moet je versnipperen. Hier is de vuistregel: wat jij niet wilt dat een willekeurige voorbijganger van jou te weten komt, gooi je in de papierversnipperaar. Voorkom identiteitsfraude!

2020 10 08

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen