bg header aangepast

Toen ik in maart 2005 mijn training tot Professional Organizer afrondde en borrelend van enthousiasme thuis kwam, zei ik tegen mijn man: "Schat, ik heb nu de kennis en de vaardigheden om álles aan te pakken. We beginnen met jóuw klerenkast!"

Laten we het op een beginnersfout-uit-enthousiasme houden. Natuurlijk is het gemakkelijk om met andermans spullen te beginnen. Mijn man, doorgaans een heel rustig type met een uitermate gelijkmatig humeur, verloor die middag meerdere keren zijn geduld met mij. En ik, iets minder geduldig en gelijkmatig van humeur, deed hetzelfde met hem. Want wáárom snapte hij nou niet dat dat ene shirt écht niet meer kon? Waarom die ene spijkerbroek-met-scheur misschien welk geschikt was voor het klussen in de schuur, maar dat je geen zes van zulke broeken nodig hebt? Dat ik die allereerste keer behoorlijk liep te drammen, drong pas later tot mij door. Ik schaam me er nog voor.

Er ging die middag heus wel wat oude kleding weg, maar echt tevreden waren we geen van beiden.

Dit weekend was de kast opnieuw aan de beurt. Met pauze op zijn tijd, méér kennis, ervaring en inzicht van mijn kant en een zachtzinnig verschil van mening op zijn tijd, ging het stukken beter. Het zijn niet mijn spullen, dus ik neem de beslissingen niet. Dát had ik 12 jaar geleden moeten weten en toepassen. En het resultaat? Er is weer plek in de kast, met een onderscheid tussen "geklede kleding" en dagelijkse werkkleding, sport- en kluskleding. De pas gestreken overhemden kreukelen niet meteen, omdat er teveel in de kast hangt, ze kunnen "ademen".  Er staat een grote zak klaar voor de kringloop en een kleinere tas voor Dress for Success. In totaal gingen er 41 kledingstukken weg.

Nu mijn deel van de kast nog. Maar dat doe ik toch maar liever alleen.

 

Vanmorgen had ik een afspraak met mijn boekhouder. Ik kom er al jaren, tot volle tevredenheid, en het is prettig om te zien dat mijn bedrijf niet alleen in drukte groeit, maar ook in financieel opzicht. Toch keek D. vanmorgen een beetje bedrukt: "ik weet niet goed hoe ik het moet vertellen". Meer hoefde ze niet te zeggen: er moest duidelijk bijbetaald worden aan oom Fiscus.

En is dat erg? Nee. Voor mij is het ook een trots gevoel: ik draag bij, mijn bedrijf floreert, ik verdien genoeg, en ja daar horen dus ook belastingen bij. En ik was gelukkig goed voorbereid door tijdig genoeg opzij te zetten. Er blijft zelfs nog over van mijn reserve.

D. vertelde dat er cliënten zijn die zelfs boos op haar worden als ze belastingen moeten betalen. Het moet niet gekker worden. Natuurlijk wil niemand graag extra moeten betalen, maar is dat niet ook een teken dat het je goed gaat? Je hoort mij niet klagen in elk geval, ik ben er trots op dat mijn jaarcijfers elk jaar stijgen en de consequenties neem ik er graag bij.

 

 

Het Kompas

yourganize kompasHet Administratie-Kompas is een handzaam boekje, waarin je alle essentiële informatie over je huis, huishouden en huisgenoten bundelt.Alle gegevens zijn in een ogenblik te vinden. Handig voor jezelf, maar onmisbaar in geval van nood, als een ander zijn weg moet vinden in jouw administratie.

Meer info? Klik hier

 

D'ruitdaging

druitdaging
D'ruitdaging is een ludieke, vrolijke en motiverende manier om overbodige spullen je huis uit te werken. In de maand oktober krijg je dagelijks een kleine of grotere opdracht om je te helpen afstand te doen van spullen die je niet meer nodig hebt. Het is een jaarlijks terugkerend evenement en de deelname is gratis. Meer lezen?

 

Yourganize Yournaal

tip

Het Yourganize Yournaal is vanaf 2006 een bron geweest van handige tips, top-tien lijstjes, achtergrondinformatie over organizing en de nieuwste diensten van Yourganize. Per 1 mei kun je je niet meer apart abonneren. Toch op de hoogte blijven? Klik dan op de RSS-feed (oranje icoontje rechtsboven op de homepage) of like de Facebook pagina van Yourganize. Lees hier de artikelen die in de afgelopen periode geplaatst zijn.