bg header aangepast

Deze zomer was ik met mijn man en dochter een paar weken in Schotland. Nou is álles wat Brits is voor mij goed als het om vakantie gaat, maar Schotland stond al jaren op nummer 1 op mijn verlanglijst en dit jaar was het eindelijk zo ver. Boeken gelezen, kaarten nageplozen, uitgezocht wat we wilden zien, kortom, ik was voorbereid als nooit tevoren. Wist zelfs al hoe de omgeving er uit zag door naspeuringen op internet.

Dat het landschap en de mensen me toch nog compleet overrompelden, was een plezierige verrassing. Wát een mooi land met ontzettend vriendelijke mensen. We hebben genoten en ik zou het liefst volgende maand terug gaan. Nou vooruit, het wordt begin oktober, want dan heb ik een congres in Schotland. Hè, wat toevallig ;-)

Voor de vakantie had ik me heilig voorgenomen om dit jaar niet in de souvenir-valkuil te donderen. Wel veel foto's maken, maar vooral niet met allerlei dingetjes thuis komen. Dat is gelukt. Deels. Dacht ik.

Al de allereerste dag in de Schotse Hooglanden, op bezoek in het Bezoekerscentrum van de National Trust of Schotland, viel mijn oog op een omslagdoek. Een práchtige, lokaal geweven omslagdoek met keltische knopen in paars en diep-blauw. Maar ja, kom op zeg, ik was nog geen 24 uur op de plaats van bestemming, en de prijs loog er eerlijk gezegd ook niet om. Niet doen dus. We kochten een kaartje voor een safari met een landrover en een mooie ansichtkaart en gingen terug naar het huisje om te gaan wandelen. Een paar dagen gingen voorbij. We kwamen nog wel vaker bij het bezoekerscentrum, want het waren onze buren (kilometers verder, dat wel) en daar hadden we tenminste WiFi zodat we even met thuis konden kletsen. En ja, die doek....hij bleef lonken en vleien dat hij zo mooi was en me zo goed stond. Ik moest elke keer aaien, maar bleef spijkerhard.

Maar ja....toen reden we naar Eilean Donan, het meest gefotografeerde kasteel van Schotland....en verdorie....daar hing die doek wéér! En nog goedkoper ook! Nou ja, ik kan er een heel verhaal van maken over hoe sterk ik van plan was te zijn, maar de doek hangt nu hier aan de kapstok. Er zijn wel meteen een paar andere sjaals en doeken in de bak voor de kringloop verdwenen.

En bleef het daarbij? Welnee. Een boek over tuinieren met beestjes, een paar andere boeken voor man en dochter (oooh, boekhandel Waterstones op Princes Street in Edinburgh....gevaarlijk, maar toch dóen als je in de buurt bent!), een shirt voor onze zoon, een cadeautje voor onze jarige werkster, een blik toffees...stiekem sloop er toch het een en ander onze tassen in. En vergeet de supermarkten niet: heerlijke limoenmarmelade die je hier niet kunt krijgen.

En ik ontdekte iets van mezelf: ik ben zó gek op alles wat Brits is, dat ik vooral in de laatste dagen van zo'n vakantie erg veel moeite heb om de knip dicht te houden. Welja, nog een mooie prent voor aan de muur. En nog een tijdschrift. En een blikje koekjes. Pfffff. Alsof ik heel het Verenigd Koninkrijk in mijn koffer mee naar huis wil nemen en me wil onderdompelen in smaken en geuren en taal en stoffen. En eerlijk is eerlijk: ik geniet intens van alles wat mee kwam en heb dus ook geen spijt. Het wordt gedragen of gelezen of het gaat op.

Maar als organizer sta ik toch wel van mezelf te kijken. Dus Marjolijn, lieve beste collega die me deze week iets liet lezen over souvenirs en die ik toen mijn eigen blog hierover beloofde....ik kán het gewoon niet als het om Groot Brittanië gaat. Frankrijk of Duitsland zijn lang zo gevaarlijk niet, maar boeien me stukken minder. Ga je mee in oktober om me te behoeden voor mijn valkuil?

Een van de nadelen van werken als zelfstandige zonder personeel of zelfstandig professional, is dat je af en toe zo'n behoefte kunt hebben aan overleg over een lastige situatie. Je loopt wel eens ergens tegen aan waarvan je achteraf denkt: "Had ik dat niet ánders kunnen doen? Wat had ik kunnen zeggen? Ben ik wel op de goede weg met deze cliënt?" Of in het ergste geval: "ik ben bang dat ik ga omvallen, ik ben overbelast/te betrokken/bedreigd/ik slaap er niet meer van." Als er ter plekke niemand is om mee te praten, heb je dus hulp van een collega nodig.

Vooral dat laatste komt vaker voor dan je zou denken. Wij organizers voelen ons vaak (mede)verantwoordelijk voor een goede begeleiding, ook als dat soms buiten ons eigenlijke vakgebied ligt. En als de gedachte bij je opkomt "maar als ik het opgeef, dan is er niemand om het over te nemen, dús moet ik wel blijven!", dan zit je er tot je nek in en moet iemand anders met een frisse en neutrale blik met je mee kijken.

Gelukkig is er dan intervisie: het overleg in een kleine, vertrouwde groep collega's, waar zulke vragen en casussen (anoniem uiteraard!!!) worden besproken. Ik ben zelf lid van twee intervisiegroepen: een "gewone" met collega's uit de regio en een hoarding-intervisiegroep die landelijk opereert. En toevallig hadden we maandag en woensdag afspraken.

Pittige bijeenkomsten dit keer, met verhalen uit het werkveld waar we het allemaal benauwd van kregen of van volschoten. Gelukkig leidde het tot heldere inzichten voor de collega's die de casus inbrachten én was er ruimte om ook met elkaar te kijken wat deze verhalen met óns deden. Uiteraard kan ik daar hier niet verder over uitweiden. Maar wat ik wel kan doen, is zeggen hóe blij ik ben met deze collega's, met de kennis, compassie en soms ontnuchterend harde inzichten die nodig zijn om dit werk te kunnen doen. Dus: Divya, Annelie, Ingrid, Klazien, Marjolijn, Marjon, Patricia, Rosette en Janny: een dikke klapzoen en tot de volgende keer!

Het Kompas

yourganize kompasHet Administratie-Kompas is een handzaam boekje, waarin je alle essentiële informatie over je huis, huishouden en huisgenoten bundelt.Alle gegevens zijn in een ogenblik te vinden. Handig voor jezelf, maar onmisbaar in geval van nood, als een ander zijn weg moet vinden in jouw administratie.

Meer info? Klik hier

 

D'ruitdaging

druitdaging
D'ruitdaging is een ludieke, vrolijke en motiverende manier om overbodige spullen je huis uit te werken. In de maand oktober krijg je dagelijks een kleine of grotere opdracht om je te helpen afstand te doen van spullen die je niet meer nodig hebt. Het is een jaarlijks terugkerend evenement en de deelname is gratis. Meer lezen?

 

Yourganize Yournaal

tip

Het Yourganize Yournaal is vanaf 2006 een bron geweest van handige tips, top-tien lijstjes, achtergrondinformatie over organizing en de nieuwste diensten van Yourganize. Per 1 mei kun je je niet meer apart abonneren. Toch op de hoogte blijven? Klik dan op de RSS-feed (oranje icoontje rechtsboven op de homepage) of like de Facebook pagina van Yourganize. Lees hier de artikelen die in de afgelopen periode geplaatst zijn.