header 2018 def

Deze week zag ik in een feestelijke kerstetalage de tekst "Fijne Geefdagen". Een groot warenhuis heeft blijkbaar bedacht dat kerst niet gaat om de echte kerstgedachte, om de geboorte van Jezus of om samenzijn met mensen die je lief zijn, maar dat Kerst vooral gaat om kopen en krijgen (want dat "geven" kun je alleen doen als je eerst bij hen iets koopt blijkbaar).

Er is natuurlijk niets op tegen om mensen te verrassen of verwennen met kerst. Maar ik stoorde me persoonlijk wel aan de onderliggende boodschap dat de feestdagen dus alleen nog maar gaan om krijgen en "hebben hebben hebben".

Ik ga mijn dierbaren en mezelf ook verwennen rond de kerstdagen en in de bijbehorende vakantie. Met veel tijd voor spelletjes, een spannend boek voorlezen aan mijn dochter, samen een eind gaan lopen (hopelijk in de sneeuw) met daarna een beker hete chocomel, met aandacht voor mijn dementerende moeder, een logeerpartij van mijn schoonmoeder, met de hele familie genieten van een zelfgemaakt buffet, oude foto-albums doorbladeren en er verhalen bij vertellen of bij een loeiende houtkachel een boek lezen met een quilt over mijn voeten. Maar ook met tijd nemen voor een klusje dat te lang werd uitgesteld en waar ik daarna veel plezier van heb, met plannen bedenken voor het komende jaar voor ons gezin. 

Dat klinkt allemaal heel braaf en "Kleine Huis op de Prairie-achtig" nietwaar? Ik krijg nog net geen jeuk op mijn schouders van de engeltjes-vleugels! En ik wil heus niet roomser zijn dan de paus. Want ja, er ligt hier voor iedereen ook één klein pakje onder de kerstboom. 

Natuurlijk snap ik heel goed dat het gewoon een reclame-uiting was in die etalage. Dat ondernemers en bedrijven moeten verkopen om te blijven draaien. Maar soms stoort het me dat élke bijzondere dag of gelegenheid wordt aangegrepen om te benadrukken dat het pas compleet is met een berg cadeautjes erbij. Het stoort me dat we nieuwe feestdagen krijgen toegeworpen, vanuit de commercie, zoals Halloween, Valentijnsdag of Thanksgiving om opnieuw veel te kopen. Ik zie vanuit mijn werk natuurlijk ook de keerzijde bij mijn cliënten: de financiële problemen, het ruimtegebrek door het ongeremd kopen en het niet kunnen loslaten van die overdaad.

Voor mij wordt dit in 2015 in elk geval weer een aandachtspunt om wat soberder te gaan inkopen en het "geven" op een andere manier in te vullen. Beter voor de portemonnee, en in veel gevallen beter voor mijn rust en relaties.

Reacties   

#3 Francisca R. 15-12-2014 12:34
O....hélemáál mee eens! Ik zie een wereld bezig met ´de mooiste boom´, ´het lekkerste diner´, ´de fraaiste kado´s ´...brrr...Huis je op de prairie is zo slecht nog niet! Met een quilt erbij!
fijne rustige dagen, Francisca
Citeer
#2 Lucia 15-12-2014 07:40
Goed stukje. Helemaal mee eens, ook over het opdringen van 'nieuwe' feestdagen. Daarom doen we uit principe niet aan Valentijnsdag, ik geef liever spontaan een cadeautje aan mijn lieve man!

Ik kijk op dezelfde manier als jij uit naar onze kerstvakantie, en het scheelt me nog veel geld ook! We hebben net Sint achter de rug (wat we ook heel sober hebben gevierd met surprises en dus ca 5 euro p.p., hebben een geweldig leuke middag gehad en de cadeautjes waren ondergeschikt aan de surprise en het gedicht) en het HOEFT allemaal niet zo overdadig. Ook het eten niet... met reerug of hele hammen ;-)
Ga zo door met je blog!
Citeer
#1 Annelies 10-12-2014 10:16
Ik ben het helemaal met je eens, Hilde. Ik erger me er ook aan. Je merkt om je heen dat iedereen(ik ook) onrustig worden van dat aangeprate koopgedrag. Ik vier het liever ook de "kleine huis op de Prairie" manier. Veel rustiger; in je hoofd en je portemonnee. Fijne feestdagen !!
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen