header 2018 def

Precies tien jaar geleden stapte ik bij de Kamer van Koophandel naar binnen om mijn bedrijf te laten registreren. Beetje overhaast, omdat mijn eerste klant sneller dan verwacht belde voor een afspraak, en ik de zaken wel geregeld wilde hebben. Een visitekaartje werd ook snel gemaakt (nog met lettertype Comic Sans omdat ik dat toen zo "spontaan" vond) en hop, ik kon op weg naar Tilburg. De naam Yourganize kwam op een mooie manier tot stand. Na een avond brainstormen met vrienden en de naam elke keer nét niet vinden, kwam ik thuis en praatte met mijn man door over alle dingen die we hadden bedacht. Ook toen kwamen we er niet uit. De volgende ochtend werden we wakker, keken elkaar aan en zeiden tegelijk: "ik heb de naam gevonden!" We hadden allebei precies hetzelfde bedacht: Yourganize. Er zit iets in van organiseren, maar ook van "You". Alsof ik tegen de klant zeg: JIJ wilt organiseren in huis, JIJ wilt het anders dan je het nu hebt, het is jóuw traject, en daar kom ik je dan bij helpen.

 

Die eerste periode van Yourganize bestond vooral in de kantlijn: wat wil ik nou precies, hoe regel ik de zaken, wie bouwt mijn website (mijn man bouwde de eerste), en hóe kom ik in vredesnaam aan mijn klanten? Omdat ik toen nog een vaste baan had bij Fontys Hogescholen, had het allemaal niet zo'n haast. Maar toen belandde ik in de ziektewet en werden die vragen ineens een stuk belangrijker en dringender. Met een mooie financiële regeling van mijn baas durfde ik de sprong te wagen: ik heb mijn baan opgezegd en ging fulltime aan het werk voor Yourganize. Leren, schrijven, onderzoeken, promoten, lezingen geven: alles om bekendheid te geven aan het vak, mijn bedrijf en de mogelijkheden.

 

En geleidelijk kwámen die klanten. De eerste grote klant via mijn lieve collega Els Jacobs, die zelf te ver weg zat voor deze mevrouw. Er kwamen mensen uit de regio, die een stukje in de krant hadden gezien. Cursisten van volksuniversiteiten (in mijn topjaar gaf ik les op NEGEN volksuniversiteiten tegelijk), die toch graag ook individueel met mij aan de slag wilden. De klanten begonnen te komen op advies van familie, van collega's, inmiddels ook via artsen of therapeuten en ik heb met zóveel plezier met iedereen gewerkt. Soms waren de resultaten snel zichtbaar en kon de klant op eigen kracht verder. Soms duurde het wat langer voor het kwartje viel. Bij sommige mensen duurt de samenwerking al jaren, bijvoorbeeld omdat ze door een beperking sommige dingen zelf nooit helemaal zelfstandig zullen kunnen doen. Of omdat ze de top van hun kunnen hebben bereikt en nu alleen nog een klein beetje bijsturing nodig hebben. Van uren in de week schoven zij op naar één ochtend in de maand. Ik ben zó trots op hen!

 

Nam ik in het begin elke opdracht aan, inmiddels heb ik me gespecialiseerd in klanten die chronisch gedesorganiseerd zijn en daarbij vooral mensen die lijden onder verzameldwang. Dat betekent dat ik nu geregeld zelf mensen doorverwijs naar andere collega's, omdat ze bij hen beter op hun plaats zijn. In andere gevallen kost het mij teveel tijd om me in te lezen/werken in hun vraag. En soms ben ik simpelweg te gespecialiseerd en daardoor ook te duur voor ze. Die focus maakt het ondernemen nog boeiender! Het zijn niet de gemakkelijkste trajecten om te doen, het vraagt meer tijd, geduld en creativiteit. Voor klanten met ADHD moet je een andere aanpak bedenken, dan voor mensen met een vorm van autisme, of verzameldwang, of combinaties van meerdere factoren. Uitvogelen wat werkt en wat niet is voor de klant en mij een mooi proces. Als het klopt, als de klant ineens doorheeft hoe het werkt, kunnen we vaak reuzestappen gaan zetten.

 

Als "tegenhanger" voor de ingewikkelde trajecten, bedacht ik vijf jaar geleden "D'ruitdaging". Een manier om snel veel potentiële klanten te bereiken, maar ook een handje hulp voor mensen die nog nooit gehoord hadden van professional organizing én voor mensen die de financiële middelen niet hadden om echt een organizer in te schakelen. In kleine stapjes hielp ik het groeiende aantal deelnemers een beetje op weg naar meer orde en overzicht. Dit jaar organiseer ik het al voor de 6e keer, met zo'n 2000 deelnemers tot nu toe en een ander, meer uitgebreid programma dan gebruikelijk. Inmiddels is D'ruitdaging niet meer weg te denken bij Yourganize en heb ik er ook voor dit jaar weer heel veel zin in. We trappen op 12 september al af met een ludieke workshopmiddag! Dit jaar krijgt D'ruitdaging een vervolg: D'ruitbreiding. Ook weer zo'n spannende stap in ontwikkeling en marketing! De eerste aanmeldingen zijn al binnen, ik heb er zin in om iets moois van te maken!

 

Het zijn tien mooie jaren geworden en ik ben van plan de komende tien jaar nóg veel mooier te maken. Samen met jullie: lezers, volgers, klanten en fans van Yourganize. We ontmoet(t)en elkaar live tijdens lezingen en workshops, maar ook via de website, twitter, het Yourganize Yournaal, de Facebookpagina, ontelbare mailtjes en bij netwerkbijeenkomsten. En daar ben ik heel blij mee! Proost, op de volgende tien jaar!

 

proost

 

Reacties   

#2 tineke 23-05-2015 13:36
Gefeliciteerd met dit jubileum. Dat er nog vele jaren mogen volgen. Succes.
Groet,
Tineke
Citeer
#1 Denise 21-05-2015 12:07
Hartelijk gefeliciteerd met je 10-jarig jubileum. Op naar de volgende 10!
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen