header 2018 def

Er zijn veel oorzaken waardoor cliënten van professional organizers moeite hebben om orde op zaken te houden in huis. Daar kunnen allerlei mentale, fysieke of andere redenen voor zijn. Eén van de oorzaken die ik inmiddels bij aardig wat cliënten tegenkwam, is de chronische ziekte fibromyalgie. Als ik dat hoor, is er vrijwel altijd meteen een klik, want ik heb het zelf ook. Ik begrijp dus als geen ander waarom sommige schijnbaar eenvoudige dingen zo veel moeite kosten en waarom je voorzichtig met je energie moet omgaan. Dat je af en toe wel kunt gillen omdat je gisteren met onverwacht gemak de auto kon wassen, en vandaag het smeren van een boterham voelt als het beklimmen van een hoge berg. 

 

Er zijn heel veel mensen met fibromyalgie in Nederland. Het is een lastige ziekte, want aan de buitenkant zie je niks. Dat leidt nogal eens tot onbegrip en onbedoeld pijnlijke reacties. Het is ook lastig om uit te leggen dat je ook voor leuke dingen soms niet genoeg energie hebt, en dat twee verjaardagen in een week kan leiden tot 4 dagen moeten bijkomen. Fibromyalgie is ook niet bij iedereen even ernstig of prominent aanwezig, en dat is nog een reden waarom het zo'n lastig te omschrijven ziekte is.

 

Maar: in de ruim 10 jaar sinds mijn diagnose heb ik ook een heleboel (praktische) dingen geleerd om hier goed mee om te gaan en heb ik heel veel positieve dingen meegemaakt. Ik weet dat ik zoveel mogelijk moet blijven bewegen en sporten bijvoorbeeld, omdat ik dan fysiek én mentaal sterker en energieker blijf. Echt hoor: als ik veel sport (wandelen, fietsen, zwemmen, géén marathonlopen!), voel ik me stukken beter en is de pijn minder centraal aanwezig. Gezond eten leidt bij mij ook tot minder klachten. Ik heb geleerd vaker "Nee" te zeggen tegen activiteiten die teveel energie kosten als je naar de opbrengst kijkt. Ik til geen 2 grote zware boodschappentassen meer in de auto, maar gebruik vier kleinere, die gemakkelijker te tillen zijn. Het lukt me beter om om hulp vragen als het echt nodig is (oh boy, wat kan dát lastig zijn als je graag alles zelf doet!). Ik heb door deze diagnose destijds ook mijn baan durven opzeggen en ben mijn eigen bedrijf gestart. Als je kúnt werken met deze ziekte, scheelt het zó veel als je iets met passie kunt doen, ik hoef mezelf nooit naar mijn werk te slepen. Er zijn fantastische mensen in mijn leven gekomen die me, hoewel ik soms tegenstribbelde, door lastige fases heensleepten, tot ik het allemaal zelf weer kon behappen. Ik omschrijf mezelf niet meer als "ziek" wat ik in de begintijd na de diagnose nog wel deed, ik vond mezelf toen vooral heel zielig. Nu voelt het zó anders. Ik moet "gewoon" voorzichtiger met mijn energie en kracht omspringen (nogmaals: dit is heel persoonlijk voor iedereen, en als het te gemakkelijk klinkt omdat jouw variant ernstiger is: ik suggereer niet dat jij precies hetzelfde moet doen of voelen of denken!). Ik mag met mijn vak als professional organizer mensen helpen. Hier krijg ik juist energie van, maar ik kruip inderdaad niet meer zelf achter de knieschotten op zolder om verhuisdozen erachteruit te slepen, daar neem ik als dat nodig is personeel voor mee.

 

Waarom ik dit nogal persoonlijke stukje tekst met jullie deel? Ik wil over al die praktische struikelblokken een artikel gaan schrijven voor het Yourganize Yournaal. Onder de lezers van dit blog zitten vast ook mensen met fibro of jullie wonen in één huis met iemand met fibro, of je ként wel iemand die het heeft. Wat ik van jullie wil weten, is tegen welke praktische problemen je in je huis en huishouden aanloopt, maar vooral welke slimme oplossing je daarvoor gevonden hebt. Dat kunnen heel kleine dingen zijn (zoals niet meer je dekbed in de hoes stoppen, maar de hoes als laken gebruiken) of het gebruik van voorgesneden groente bij het koken. Het kan gaan over kleding, persoonlijke verzorging, hobby's, sporten, autorijden, poetsen, en alles wat je normaal in huis doet. Ik ben dus NIET op zoek naar medische geschiedenissen en wil met alle respect ook niet horen welke medicijnen/therapie/behandeling voor jou werkt of niet. Ik wil alleen weten met welke trucs en hulpmiddelen je je dagelijks leven gemakkelijker maakt. Al die tips ga ik bundelen en met jullie delen, zodat iedereen er profijt van heeft.

 

Want wat werkt voor iemand met fibromyalgie, kan ook werken voor mensen met een andere vorm van reuma, een andere fysieke beperking of klachten die ontstaan door ouderdom. Als je tips en ideeën hebt, ontvang ik ze graag in mijn zakelijke mailbox, maar je kunt ook op mijn Facebookpagine je bericht kwijt. Alvast bedankt!

Reacties   

#7 Ingrid 07-10-2014 11:41
Oja. En strijken??????? ?? Hahaha . . écht niet meer. Al jaren niet. Ik koop kleding die geen strijk behoeven. Klaar!
Citeer
#6 Ingrid 07-10-2014 11:39
Ik ben onlangs 100% afgekeurd vanwege CVS; het chronisch vermoeidheidssy ndroom. De klachten zullen wellicht iets verschillen, de dagelijkse praktijk van het wel willen maar niet kunnen niet. Ben nu bezig met de D'ruitdaging. En inmiddels over de helft van het target: 1000 dingen het -doorgaans al redelijk lege- huis uit. Wat helpt: traag maar gestaag. Oftewel: geen gesnik over wat me niet lukt, maar blij met alles wat ik toch elke dag weer voor elkaar krijg. Easy does it, zolang ik er echt dagelijks even mee bezig ben. De ene keer 5 min., gezeten op een stoel, de andere keer gewoon de trap op en neer en weer een andere keer de kids inschakelen die echt niet te beroerd zijn om een handje te helpen zo nu en dan.
Kaizen! (Robert Maurer)
Citeer
#5 Erica 01-10-2014 08:32
Als ik jullie was, zou ik eens gaan bekijken wat celzouten van dr. Schüssler voor je kunnen doen. Het helpt mij heel goed. Lees eerst de theorie die er achter zit, zodat je het begrijpt. Meer info, kijk op internet bij Vita Reform.
Citeer
#4 Anya 10-09-2014 07:54
Acceptatie is moeilijk als verstokt workaholic, maar het besef is eindelijk geland. Zeker nu ik sinds kort 100% duurzaam ben afgekeurd.
Nu heb ik naast fibro ook te maken met het syndroom van sjogren en artrose en deze combinatie dwingt je wel tot het doseren van je activiteiten. Maar het blijft lastig en ik leer nog steeds.
En ja bewegen geeft meer energie en langzaam opbouwen is ook heel belangrijk bij fibro. Je start bijv.met 5-10 minuten lopen per dag en dat bouw je op door hier elke dag 1 minuut aan toe te voegen tot je ca 30 tot max 60min per dag loopt.( gewoon lopen niet hardlopen) binnen 2-3 weken merk je het verschil!
Ook is het belangrijk om te kijken wat energievreters en gevers zijn, en dat is voor iedereen anders.
Schrijf ze op en kijk hoe je ze in balans kan houden.
Probeer juist energiegevers vaker toe te passen, voor mij is dit tekenen en schilderen.
Citeer
#3 Anneke Vd velden 18-04-2014 15:09
Wat ik geleerd heb naast de acceptatie, is dat je alle werkzaamheden in stukjes kunt doen.
Bv als je gaat strijken, dan strijk je bv 15 min.
Dan is het de bedoeling dat je je daar aan houd, en niet denkt, oh ik hoef nog maar 4 overhemden en dan doorgaat.
Zo doe je dat met elk karweitje.
En plan in ieder geval ook vrije tijd in, dit is moeilijk, maar als je dat gaat doen, ga je bijna niet meer over je grens heen.
Plan in ieder geval niet alle zware karweitjes op een dag.
Zet alle zware dingen op hoogte die voor jou makkelijk is om te pakken.

Enne, je hoeft echt niet de hele dag van alles te doen.

Ik hoop dat andere ook iets aan deze tips hebben.
Citeer
#2 Merian Janssen 15-04-2014 08:09
Acceptatie is het alle belangrijkste!! Niet alles in een keer willen doen.
Strijken in meerdere keren.
Een goede burostoel om achter de computer zitten, eentje waar je ook de armleuningen van kunt verstellen.
Hij is duur maar zeker waard, als je ramen zeemt doe dat dan met ramenwisser van Karcher, dat schilt heel veel in pijn.
Voor mezelf heb ik veel op lades in de keuken, dan kun je er veel beter bij je spullen.
Verder heb jezelf al heel veel genoemd.
Ik hoop dat je er wat mee kunt.
groetjes Merian
Citeer
#1 Jeanne Eijkman 14-03-2014 06:17
Wat,denk ik,het belangrijkste is,is acceptatie.Wat ik doe is,ondanks de pijn doorgaan en dat met mate.
Zwemmen,koffie en thee hoog in de kast zodat ik moet strekken.Ieder keer na het toilet strekoefeningen ,van de benen.Niet praten over de pijn.Ieder keer dat je pijn benoemt is ie op de voorgrond.De 5 of 6 of 7 minuten akties,naargela ng je energiepeil.Je huis minimalistisch, zodat je langer zelfstandig kan functioneren Op je verjaardag TIJD vragen.(ben net jarig geweest en heb voor 4 dagen tijbonnen Kan mijn kamer geverfd worden).
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen